CHIPTUNING – chip tuning…..
…je pre väčšinu ľudí neznáme slovo. Pre odborníkov z oblasti motorizmu je od začiatkov používania Elektronických riadiacich jednotiek (ECU) v sériových vozidlách miestom skúmania a hľadania najoptimálnejších riadiacich programov. Takto sa ladia programy vo formule 1 aby sa našlo najoptimalnejšie naladenie auta pre tu ktorú trať ale aj pre počasie.
Ako z názvu vyplýva chip – pamäťový alebo riadiaci modul, tuning – upravovať, ladiť je to ladenie riadiaceho programu riadiacej jednotky motora (ECU). ECU riadi celý motor vozidla a ďalšie funkcie vozidla. Riadi ho na základe informácii, ktoré dostáva zo snímačov umiestnených v celom aute (teplota motora, teplota nasávaného vzduchu, nadmorská výška, lambda sonda, rýchlosť jazdy, otáčky motora, poloha plynového pedálu, zaradený rýchlostný stupeň atd..)
Na Slovenskom trhu je viacero firiem, ktoré o sebe hovoria, že vykonávajú chiptuning. Ak vychádzame ale zo slova tuning, znamená to, že by mali takýto program vytvárať alebo optimalizovať. Pravda je taká, že väčšina firiem len predáva nejaké už urobené riadiace programy. Takto predávané riadiace programy ale majú len predajcom deklarovaný pôvod aby to na reklamnom prospekte dobre vyzeralo. Na svete je len málo firiem ktoré ladia programy. Väčšina firiem len predáva programy týchto firiem pod ich značkou ale častejšie pod svojou. Samozrejme sú tu aj firmy, ktoré jednoducho kradnú tento software od renomovaných firiem a ďalej nelegálne šíria. Proti tomu asi však nič nespravíme.
Takže aby sme sa vrátili k chiptuningu – chip tuningu. Ak chcete odlíšiť od seba firmy ktoré programy vyrábajú a tie čo ich len predávajú, je to jednoduché. Firmy ktoré programy vyrábajú Vám poskytnú možnosť viacerých verzii pre dané vozidlo. Treba si uvedomiť, že neexistuje jediné dobre naladenie motora “Made in GERMANY”, ale každý človek uprednostňuje iné veci a požaduje iné parametre od motora. Motory sa ladia pre tých ktorí požadujú zníženie výkonu, pre tých ktorí chcú len zvýšiť krútiaci moment v určitom rozsahu otáčok, chcú upraviť nevhodne naladený voľnobeh (častá závada vozidiel Felícia 1.6) a samozrejme je možné aj upraviť obmedzovač otáčok alebo maximálnej rýchlosti. Motory sa ladia aj pre pretekárov, kde emisie a kultúra chodu motora nie je podstatná. Dobrý riadiaci program by mal aj zohľadňovať iné mechanické zmeny na motore ako je väčší chladič stlačeného vzduchu, väčšie turbo, vstrekovače, zmena kompresie motora atď.
Týmto som ale samozrejme nechcel znehodnocovať firmy, ktoré len predávajú programy. Tak isto môžu ponúkať kvalitný software, ktorí bol odbrzdený na brzde u renomovaného zahraničného tunera. Takýto program samozrejme splní svoj účel, ale len ak nemáte špecifické požiadavky. Do takto ponúkaného programu už nemôžete zakomponovať Vaše požiadavky.
Chiptuning – chip tuning ale nie je zázrak a má len určité možnosti. Bežné benzínové motory môžu mať zvýšený výkon o cca 10%. Turbo motory potom do 35%. Extrémom môžu byť pretekárske auta kde napr. u Seata Ibiza 2.0 16V sa podarilo zvýšiť výkon o 20% a točivý moment o 32% bez zásahu do mechaniky motora. Takýto motor však vyžaduje špeciálne palivo a je v bežnej premávke veľmi nekultivovane. Chiptuning -chip tuning môže v určitých prípadoch priniesť aj negatíva v podobe horšieho chodu motora v určitom pásme napr. voľnobehu alebo zlý chod pri studenom štarte. Tieto problémy však nie sú spôsobené zlým tuningom ale konštrukciou motora a zmenenou charakteristikou motora bez optimalizácie jeho mechaniky.
V každom prípade pri odbornom tuningu prináša chiptuning viac pozitív ako negatív a preto ho netreba podceňovať ale ani preceňovať.
Chiptuning – chip tuning nemá rovnaký efekt pri každom aute. Hlavným predpokladom dobrej dynamiky auta je vhodný pomer medzi výkonom motora a jeho hmotnosťou. Ako príklad si môžeme zobrať vozidla Škoda Octavia a Škoda Fábia z motorom 1.9 TDI a výkonom 77 kW (105 PS).
Škoda Octavia má pohotovostnú hmotnosť 1395 kg (podľa vyhotovenia) a výkon motora 77 kW. Z toho vyplýva, že na 1 kg hmotnosti vozidla pripadá výkon 0,055 kW alebo naopak na 1 kW výkonu pripadá 18,11 kg.
Oproti tomu má Škoda Fábia 1145 kg a pri výkone 77 kW na 1 kg hmotnosti pripadá výkon 0,067 kW a na 1 kW pripadá 14,87 kg.
Z príkladu jasne vidno, že Fábia má jasne lepší pomer výkonu a hmotnosť a tým aj lepšiu dynamiku. Vyššia hmotnosť je v Octavii korigovaná iným sprevodovaním. Po chip tuningu bude mať Octavia výkon napríklad 98 kW a na 1 kg hmotnosti bude mať 0,07 kW alebo na 1 kW 14,23 kg. Aj tieto parametre sú však horšie ako u neupravenej Fábii.
Ak Vás zaujíma ako prebieha taký chip tuning, ako sa ladia programy, aké problémy Vás môžu po tuningu čakať, čítajte tento text aj ďalej. V ďalších podstránkach si povieme o tejto problematike viac.
Trojrozmerné diagramy „mapy“, z ktorých si na základe nameraných hodnôt vyberá jednotka potrebné veličiny. Zmenou týchto parametrov môžeme docieliť zvýšenie výkonu, zníženie výkonu, zníženie exhalátov, zníženie spotreby a iné.
Ak chcete vedieť cenu za chiptuning Vášho auta pozrite si cenník.
čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, dpf cistenie, fap filter cistenie, DPF.